Ciasto z masą chałwową na białkowcu

Do zużycia miałam sporo białek, które zostały z pieczenia ciasta kruchego, postanowiłam zrobić ciacho z kremem. Upiekłam al'a biszkopt z samych białek, które przełożyłam delikatnym kremem o smaku chałwy waniliowej, całość wykończyłam słomką ptysiową (u mnie akurat o smaku cynamonowym, ale można użyć zwykłej).


Składniki na formę o wymiarach 25x25 cm
Na ciasto:
200 ml białek ( białka z 8/9 szt)
szczypta soli
200 ml oleju
2 i 1/2 szkl mąki
1/2 szkl cukru pudru
1 łyżeczka proszku do pieczenia
2 łyżeczki cukru waniliowego
1/2 szkl ciepłej wody

Na masę:
2 budynie waniliowe z cukrem
250 g masła
1/2 l mleka
200 g chałwy waniliowej

Na poncz:
1 szkl letniej wody
3 łyżki syropu waniliowego

Ponad to:
50 g słomki ptysiowej z cukrem 



Białka ubić na pianę z solą, następnie stopniowo dodawać cukier puder wymieszany z cukrem waniliowym. Mąkę przesiać i wymieszać z proszkiem do pieczenia. Zmniejszyć obroty miksera i na przemian dodawać łyżkę oleju, łyżkę mąki i łyżkę wody, aż do wyczerpania składników. Dno tortownicy wyłożyć papierem do pieczenia i przełożyć do niej ciasto. Piec w 180 st przez ok 50 min bez termoobiegu, studzić w ciepłym piekarniku.
 Budynie gotujemy w mleku, przykrywamy folią spożywczą, aby nie stworzył się kożuch i odstawiamy do całkowitego wystygnięcia. Masło w temperaturze pokojowej spienić za pomocą miksera i stopniowo dodawać po łyżce zimnego budyniu, na samym końcu dodać rozkruszoną chałwę i jeszcze chwilę miksować , aż do uzyskania gładkiej masy.
 Zimny placek przeciąć. Z wody i syropu zrobić poncz, którym nasączyć ciasto. Masę podzielić na pół, połowę masy wyłożyć na połowę ciasta, przykryć drugą częścią ciasta i znów przykryć masą. Udekorować słomką ptysiowa. Smacznego!




2 komentarze:

Popularne